Og dermed kommer idag 76% af hendes trafik fra Google søgninger – det er ret vildt!
Vi har de seneste 3 år samarbejdet med den lokale neglesalon Nailitbymm – Og her er altså ikke bare tale om en, der sidder og putter lidt neglelak på og så er du godt kørende.
Der har været fuld fart over feltet, siden hun åbnede 4. marts 2020 (Jeps, 9 dage før en bestemt virus overtog landet og lukkede alt ned). Hun har senest d. 1. oktober 2022, åbnet sin helt egen salon og er nu boss i eget hus. Hun køre altså med lakken!
I løbet af de 3 år har vi bl.a arbejdet med at optimere hendes website, hvilket i den grad også omhandler søgemaskineoptimering (SEO). Det gør, at hun idag har fået sig et ret godt forhold til Google – Google er i hvertfald helt vild med at fremvise hende med hele 9 placeringer helt øverst på Google, og hun løber derfor med nærmest samtlige 1. pladser, når folk ønsker at få lavet negle, vipper eller bryn.
Vi vil faktisk gå så langt og sige at hun som “New Girl in town” er kommet ind fra højre med 180 km/t, og har hvad vi vil tillade os at sige; Byens stærkeste neglebrand – online og fysisk!
I løbet af hendes første 10 måneder tilbage i 2020, var 26% af hendes trafik organisk fra Google søgning – idag fylder trafikken hele 76%. Dermed er hendes besøgstal steget med 776%, hvis man sammenligner antal besøgende fra 2020 til nu. Altså, 776%!
Men hvordan har hun så fået det?
Vi fortæller dig nu alt hvad vi har gjort for at Nail it by MM kunne “naile” alle indenom og overtage de lokale søgninger på Google.
Google My Business
Sammen med de sociale medier, burde en Google My Business profil faktisk være det første man oprettede og optimerede så meget som muligt. Her havde Nail it by MM faktisk selv været ret god til at få fyldt de grundlæggende informationer ind, men vi havde efterfølgende været inde og pynte lidt.
Din Google My Business profil er god fordi den automatisk kommer frem, når der søges efter virksomhedens navn. Dertil er Google også ret smart, for den kan ret nemt regne ud at din business profil har noget at gøre med bestemte søgninger.
Derfor optimerede vi med:
➭ Produkter/Serviceydelser
➭ Kategorier
➭ Åbningstider
➭ Tilgængelighed
➭ Billeder
Det smarte ved at oprette produkter/services, er at du via der både får fremvist dem på din business profil, men du kan også linke direkte til en underside på din hjemmeside.
Kategorierne er også gode at have med, fordi det er en måde hvorpå at vi kan fortælle Google hvad den her virksomhed drejer sig om og hvor vi er relevante.
Hjemmeside med en god struktur
Vi har faktisk opdateret Nail it by MM’s hjemmeside hele 3 gange, men nu har vi ramt den lige på sømmet!
Da vi rebrandede hendes side op til åbningen af salonen tilbage i oktober 2022, var vi meget opmærksomme på at designe “udenom” hendes indhold. Derfor har vi ikke slettet noget af værdi og dermed bibeholdt alt det som Google indtil nu, har været ret vild med.
Vi har igennem tiden altid haft fokus på at have indholds-specifikke sider, der er linket sammen i en overskuelig menu.
Dertil har vi faktisk bare haft fokus på at opdele tekst med overskrifter med de rette H-tags* og nøgleord, så Google altid vidste hvad siden handlede om.
*H-tags bruges til at opdele overskrifter i hieraki, for på den måde at kunne signalere til både Google og forbrugeren hvad denne side handler om.
Tekstindhold på undersider
Og nu vi er ved teksten. Google er altså ret glad for hvis man lige vil gøre sig lidt umage med at skrive noget tekst til sine besøgende – Gerne minimum 300 tegn pr side.
Derfor har vi haft meget fokus på at skabe værdifuldt indhold på de sider, som vi rigtig gerne vil have at Google skal kende til – men selvfølgelig også for brugervenligheden ved at være velinformerende overfor den potentielle kunde, der sidder og kigger rundt på siden.
Det handler ganskevidst også om at tekstindholdet handler om emnet i overskriften, så du kan understøtte at denne side handler om “Gelenegle” og derefter fortælle om hvad du tilbyder dertil og anden relevant information, som den besøgende kan bruge i sin købsbeslutning.
Obs. Det er ganske vidst ikke alle sider der skal/kan fyldes med tekst. Vi har altid haft et mindset om at hvis det ikke passede ind, så er det heller ikke meningen at det skal være der.
Billeder
Mange glemmer at billederne også er en del af søgemaskineoptimeringen, og når man laver et unikt håndværk som Nail it by MM, så er det da lige til højrebenet at der er en masse billeder, der skal vises frem. Dette har vi derfor også haft meget fokus på, når vi igennem tiden har arbejdet med hendes hjemmeside.
Billeder har et par faktorer som du skal være opmærksom på:
Format:
Brug billeder i JPG eller PNG, men hold øje med at de ikke fylder for meget det vil nemlig sløve din sides hastighed! Alternativt kan du bruge WebP format, som sørger for at dine billeder er i en god kvalitet, men fylder mindst muligt. Brug dertil kun PNG til billeder uden baggrund, som f.eks dit logo. Alternativt kan du have dit logo som en SVG fil.
Filstørrelse:
Man anbefaler at billeder ikke fylder mere end 150 KB, men vi går altid efter at gøre billederne så små som muligt, uden at ødelægge kvaliteten. Ofte vil ændringen fra JPG til WebP gøre en kæmpe forskel her.
Filnavn:
Navnet på dit billede skal ikke være “IMG23456.jpg” eller “Logo.png”. Du skal fortælle Google hvad dit billede handler om, og tilnavnet er den første af de i alt 3 steder.
Hvis du ser på eksemplet nedenfor, så har vi et billede af nogle vipper efter Lash Lift behandling. Derfor vil det være relevant at kalde dette billede: “Lash-Lift-Nailitbymm.jpg” f.eks.
ALT tekst:
Forkortelse for Alternativ tekst er et must! Denne tekst bliver vist hvis billedet ikke indlæses eller hvis siden besøges af en synshæmmet person, som gør brug af oplæsningsværktøjer. Denne tekst skal beskrive billedet for hvad det er, så hvis du hørte det læst op, skal det være muligt for dig at forestille dig hvad det omhandler – uden at se det.
Titel:
Denne del bruger vi også til lige at beskrive billedet endnu engang – så nu kan Google i hvertfald ikke være i tvivl om hvad det drejer sig om 😉
Meta titles og meta descriptions
Når sidernes indhold er på plads, har det været tid til at fokusere på sidens meta title og meta-description, som er den tekst der kommer frem blandt Google’s søgeresultater.
Den blå skrift er din meta title og denne som du klikker på, når du vælger at besøge siden. Her har vi på alle sider haft fokus på at gøre brug af Call-to-action effekten: Hvad handler siden om? Hvem besøger man?
Dernæst er der meta description som er en kort beskrivelse af sidens indhold. Det skal endnu engang understøtte hvad forbrugeren vil få ud af at vælge din side, fremfor ét af de andre resultater. Her har vi enten haft fokus på at dele kontakt informationer eller lægge vægt på at man kan booke her på siden.
OBS. Helt grundlæggende er det super vigtigt at dette som der loves i meta title og meta-description også overholdes på siden. Det nytter ikke at der står “Få gratis chokolade”, når det første man læser på siden, så er at det koster penge først. Så går folk ud igen, for du overholdte ikke dit ord – Og Google opfanger det lige med det samme!
Branding
For at opnå en god placering på Google, kræver det at Google finder virksomhed og forbruger som værende det bedste match ift søgningen.
Dette kommer bl.a også fra at virksomheden er efterspurgt og opnår søgepopularitet. På den måde opbygges der relevans mellem produkt/service søgninger og din virksomhed.
Hos Nail it by MM startede søge-rejsen med at forbrugerne i starten søgte på hendes navn, og dermed fandt hende. Via dette, ser Google at der er en interesse for virksomheden og finder samtidig også ud af at det omhandler negle, vipper, bryn og ikke mindst at det hele skal foregå i Kolding.
Så når der nu søges efter f.eks “Negle i Kolding” eller “Brow lift i Kolding”, så ved Google at Nail it by MM er populær og velbesøgt, og derfor opsættes siden som det bedste match til søgningen.
Pointen er her, at det ikke er nok bare at smide en masse ord ind på sin hjemmeside, men at der er mange ydre faktorer som også har noget at sige. Det er derfor din virksomheds branding også er vigtig, og at man skal tænke hele kunderejsen ind i sin tankegang omkring sin markedsføring.
Det er ikke nok bare at være god til sit arbejde, men man skal også være god til at vise det og arbejde på at skabe sig et navn – især i lokalsamfundet.
OBS: Men selvfølgelig skal din side også være velinformerende og “besvare søgningen”, eller hopper folk ud igen og så får du altså minus point i Google’s bog.