Der er rigtig mange opgaver og processor der skal holdes styr på når man starter en ny virksomhed. Det er ikke mindst vigtigt at man når alle de opgaver man sætter for dagen, men også at man husker og få prioriteret rigtigt i forhold til den virksomhed som I er i gang med at sætte i verdenen.
Det er derfor også vigtigt at huske sin marketing indsats som nystartet virksomhed, da marketing og salg går hånd i hånd i dag, mere end nogensinde før. Den gamle skole indenfor salg hvor man var en form for informationsbærer omkring ens produkt er ved at være uddød, og det begyndte faktisk allerede stille og rolig da internettet blev et allemandseje – Internettet er fyldt med så mange informationer omkring produkter i dag, at det er blevet mere en kunst indenfor salg at hjælpe en kunde med at rådgive dem i købsprocessen. Det handler mere om at pleje denne kunderelation hvor man får skabt en relation hvor ens virksomhed bliver den første som dukker op i hovedet på kunden næste gang de har brug for et ligne råd.
Hvad har alt dette med marketing at gøre? Jo, ser i – Kold kanvas som en salgsmetode er nemlig også uddøende sammen med denne informationsbærer som vi snakkede om før. Det med at opsøge nogen som et kold kanvas salg er langt fra en særlig effektiv måde og gøre tingende i dag. Det bliver for det meste en anmassende og utilpas oplevelse for både dig og kunden. De fleste salg går i dag på at være kendt for kunderne, og det er her hvor ens marketing indsats kommer ind i billedet.
Alt i denne globale verden går hurtigt i dag, og det handler for mange nyopstartet virksomheder om at ramme jorden løbende, da de skal kunne følge med i tempoet som den meget forandring villige verden sætter for dagen, hver dag, hver uge, hvert år, og det går kun hurtigere, og hurtigere, jo mere global verden bliver, og jo mere denne digitale kommunikations teknologi udvikler sig. Hvordan rammer man så jorden bedst løbende? Det gør man ved at have styr på sin marketing! I dag handler salg mere om at være kendt af ens målgruppe end at sælge produktet til dem – med alt den information der ligger på internettet er det nemt for dine kunder selv at søge på informationen omkring dit produkt, eller serviceydelse. Salget ligger derfor i dag mere i relationen og om at være kendt for kunderne, for at kunne arbejde på at sælge dem jeres produkter – Vi kender det alle selv, at vi nok op mod 80% af gangende ville købe et mærke eller brand som vi kender i stedet for et ukendt brand eller mærke, da man ofte ikke er klar over hvilke værdier det ukendte brand/mærke står for.
Det er vigtigt som nyopstartet, at man prioriterer sin tid og sine ressourcer da man ofte ikke er i overflod af begge dele. Det er derfor også vigtigt som nyopstartet at man sørger for at lægge den rigtige marketingstrategi, i form af kortsigtede strategier og langsigtede strategier, så der hele tiden er en klar plan for hvordan ressourcerne som man har til rådighed skal prioriteres. Som nyopstarter på begrænset ressourcer er det rigtig vigtigt at man får prioriteret ens markedsføring igennem de rigtige kanaler, så ens budskab også når ud til de rigtige mennesker – med begrænset ressourcer er det vigtigt at man ikke bare skyder med spredehagl i alle retninger med blindfold for øjnene, det er vigtigt at man ligger en veludført og overvejet strategi hvor man fokusere på nogle få af de kanaler hvor der er flest fra ens målgruppe som befærder sig, man kan derefter fokusere på at skalere ens marketing indsats op og ud på flere kanaler. Målet er igennem den langsigtet strategi for jeres virksomhed at få skaleret jeres marketing indsats op til at blive det som vi kalder i fagsproget for ”Omnichannel” – Omni, som stammer fra latin, og betyder ”Alle steder”. Det betyder som sagt at man får skaleret sin marketing indsats op til at blive en indsats som bliver ført ud til kunderne igennem alle de mulige kanaler som står til rådighed for jer som virksomhed.
Nu tænker alle der har læst med så langt her så: ”Hvilke kanaler skal jeg så starte med?” Det ville jeg naturligvis også gerne svare på, hvis jeg kunne. Det der gør dette til et meget spændende felt, er nemlig at dette svar er ikke ens for alle. Der er faktorer der spiller ind som:
- Hvilken branche
- Hvem er din målgruppe
- Hvilket produkt er det som I tilbyder
- Hvad er jeres marketingbudget
Der er rigtig mange variabler som gør at svaret aldrig er det samme for forskellige virksomheder, dette er blandt andet også grunden til at vi satte Marketingnørden til verdenen. Vi vil så gerne hjælpe virksomheder med at finde rundt i denne jungle som vi i dag kalder for marketing, og hjælpe virksomheder med at vækste lige fra starten af med en optimeret marketing strategi som sparker røv!
Vi sidder selvfølgelig altid klar på telefonen eller mail til en uformel snak omkring jeres virksomheder og de overvejelser som i går og gør jer.
Tak fordi i læste med!